divendres, 31 de març del 2017

Solitud de Víctor Català


“Solitud” de Víctor Català



Índex


      Introducció___________________________________________________2
      Autor_______________________________________________________3
      Context literari________________________________________________4
      Argument per capítols__________________________________________5
      Personatges__________________________________________________8
      Evolució dels personatges_______________________________________9
      La simbologia de la muntanya___________________________________10
      Conclusió___________________________________________________10
      Opinió personal______________________________________________11
      Webgrafia___________________________________________________11




Introducció
Estem treballant i estudiant la novel·la Solitud de Víctor Català. Obra publicada per parts a la revista Joventut durant els anys 1904 i 1905. Essent l’obra més representativa del modernisme català, narra la historia d’una dona, la Mila, que s’enfronta a les dificultats del seu matrimoni i de la muntanya. En aquest treball es parlarà de la biografia de l’autor, del context literari de l’obra, així com hi haurà un resum per capítols de l’argument de Solitud, també es comentarà el paper dels diferents personatges més importants i l’evolució dels principals. D’altra banda hi trobarem la simbologia que adquireix la muntanya respecte la novel·la i acabarem amb una valoració del treball i finalment l’opinió personal de la lectura.




Autor
Caterina Albert i Paradís, també coneguda amb el seu pseudònim de Víctor Català, va ser una escriptora catalana que va néixer el 1869 i va morir el 1966 a l’Escala.

Nascuda en una família de propietaris rurals va interessar-se per la literatura gràcies al seu pare. Va ser seguidora de La Renaixença, així com de vàries revistes i llibres durant l’adolescència, també va començar a escriure en aquesta època com per exemple l’obra Parricidi.

Va entrar en l’escena literària amb La Infanticida participant als Jocs Florals de Barcelona del 1898. L’escàndol produït arran de la publicació de Senyoreta de l’Escala donà peu a l’adopció del seu pseudònim masculí.

Essent una gran exponent del modernisme català va publicar vàries obres de narrativa com Drames rurals, Ombrívoles, Caires vius i Solitud, la seva obra mestra. En l’àmbit de la poesia va escriure poemaris notables com El cant dels mesos, Llibre blanc i 4 monòlegs en vers. Totes aquestes obres van ser escrites a la dècada del 1900.

Durant aquesta època manté una relació literària amb Joan Maragall, Narcís Oller i Àngel Guimerà. També va rebre influències de Maupassant i Ibsen en quant al pensament determinista naturalista i fatalista còsmic.

Després d’un període sense producció literària, a partir dels anys vint es publiquen obres com La mare balena, Un film (3000 metres), Contrallums, Vida mòlta i Jubileu.

Sempre va voler separar la seva vida literària com a Víctor Català i la personal com a Caterina Albert. Tal i com van fer d’altres grans escriptores europees al segle XIX. A més, en les seves obres esmenta temes com la marginació social de la dona, el desig femení, les relacions entre dones, la maternitat, la solitud i la vellesa; també fa una crítica a la institució del matrimoni.

Context LITERARI
Solitud és una obra modernista. Aquest moviment té els seus inicis a finals dels segle XIX i s’estén fins als primers anys del segle XX. Els principals impulsadors van ser joves intel·lectuals provinents de la burgesia catalana, la qual era materialista i conservadora, aquests nous pensadors van començar a criticar la seva pròpia classe social i es van dedicar a les arts amb l’objectiu de modernitzar la societat mitjançant la cultura, així doncs va ser contrària a la Renaixença. A més va tenir un important component europeista, i pretenia equiparar la cultura i especialment la literatura catalanes al nivell de les altres llengües del vell continent.
Autors catalans importants són Joan Maragall en poesia i Santiago Rusiñol en teatre. Mentre hi va haver dos referents a la resta d’Europa com H. Ibsen i M. Maeterlinck.

El modernisme té molt present la natura, i hi busca la perfecció per fugir d’una realitat hostil. A l’obra de Català es pot veure com la protagonista es refugia en la muntanya i en la seva bellesa, la qual és mostrada pel pastor per defugir del seu matrimoni.

A Solitud, l’escriptora fusiona el simbolisme i el costumisme, el primer propugna l’existència d’una realitat oculta, mentre que en el segon s’expliquen realitats tipificades d’abans del progrés tecnològic i on els personatges intenten sobreviure a unes condicions adverses.

Un altre moviment literari contemporani a l’obra de Víctor Català és el noucentisme, encapçalat per Eugeni d’Ors, va ser un moviment elitista i catalanista, que valorava l’ordre i la mesura sovint mirant als clàssics grecollatins. Era principalment conservador en contraposició al progressisme modernista.





Argument per capítols
-Introducció-

I. La pujada:
La Mila i en Matías viatgen en el carro d’un pagès, el qual promet visitar-los algun dia, en direcció a l’ermita. Després han d’anar-hi a peu per unes zones molt esquerpes on la protagonista es cansa molt i llavors descansen en un replà. Al arribar a l’ermita ella exclama: “Quina solitud!”.

II. La fosca:
Quan arriben a la porta de l’ermita es troben un vell pastor amb un nen petit. El primer, anomenat Gaietà, els ensenya la casa i la capella. Tot i això no s’hi entretenen gaire ja que el marit vol sopar i anar a dormir.

III. Claror:
El dia següent l’ermitana acompanya el pastor a munyir cabres i a visitar aquella zona de la muntanya, així com anar a veure el campanar. Durant el dia, el pastor li va explicar que era vidu, degut a que la seva dona va tenir un accident amb el carro per la muntanya. Cap al final del dia, veuen l’Ànima, el qual, segons en Gaietà, és la cosa més vil de la muntanya.

-Nus-

IV. Neteja:
La Mila comença a netejar tota la casa i la capella, però en Matías evita ajudar-la dient que ha de parlar amb el rector. Quan està netejant l’altar de l’ermita, l’Ànima s’hi apropa per demanar-li alguna cosa per beure.


V. Sumant dies:
En Matías segueix vaguejant com sempre i la seva dona s’enfada amb ell. Llavors el pastor Gaietà fa una cargolada, on el marit de la Mila convida a l’Ànima, que menja cargols d’una manera fastigosa i repugnant segons la Mila. A més, en Matías va a caçar amb ell.

VI. Rondalles:
Un dia el pastor li explica una rondalla al nen petit. Aquesta tracta sobre un home sant i unes encantades que el van convertir en ocell, i on elles li oferien riquesa i poder, però ell ho rebutja, perquè només volia estar amb elles i va morir d’amor.

VII. Primavera:
Al arribar la primavera, la Mila mira cada vegada amb més bons ulls la muntanya i fa que li canviïn els sentiments. El pastor i l’Arnau, un jove del mas veí, li diuen que la muntanya l’ha fet més bella. Al despertar-se desprès d’una adormida involuntària, l’Ànima l’està observant i rient-se. A més, la Mila té la idea de confessar-se i cuida d’uns gatets que l’Ànima havia deixat orfes.

VIII. La festa de les roses:
A l’ermita se celebra la festa de les roses, on la Mila fa els preparatius. S’explica com l’Ànima mata conills de forma cruenta i ella no ho pot suportar. Finalment hi ha la missa del capellà en honor a Sant Ponç i tot seguit la processó.

IX. Gatzara:
La festa a l’ermita acaba descontrolant-se, els homes estaven impacients per menjar, i el primer plat que surt de la cuina és pels cures. Després, a l’hora de ballar uns quants es comencen a pegar fins que arriba la Guàrdia Civil. En Matías ha aprofitat per fer negocis venent roses.

X. Relíquies:
L’endemà de la festa la Mila es dóna compte de que havia estat un desastre, a més, en Matías s’hi havia gastat tots els seus diners. Més endavant, l’Arnau li demana matrimoni, però ella el rebutja.

XI. Mal de muntanya:
La protagonista entra en una gran depressió, ja que no té ningú per ajudar-la: l’Arnau ja no la visita i el seu marit se’n va a caçar amb l’Ànima. Però el pastor la veu un dia plorant i parla amb ella fins que la fa somriure.

XII. Vida eterna:
Cap a la tardor, en Gaietà ensenya a la Mila a caminar per la muntanya sense fer-se mal. Estant junts, ella li explica que va conèixer al seu marit quan ell acompanyava el comprador d’una barca de la seva tieta. Ell li va demanar matrimoni i ella va acceptar, només per no quedar-se sola. Aleshores el pastor li explica una llegenda que havia après de jove.

XIII. El Cimalt:
Abans de que el pastor marxi de l’ermita, acompanya la Mila a pujar el Cimalt. Ella se sent molt feliç amb el Gaietà durant l’ascens. Fins i tot sent una atracció per ell. I, de sobte, veuen un rostre: l’Ànima els segueix.

XIV. En la creu:
Al cim de la muntanya la Mila comença a plorar i el pastor la consola. Llavors ella comença a imaginar-se històries d’amor amb ell. Després en Gaietà li diu que l’Ànima i en Matías es gasten molts diners en el joc. Més endavant en la conversa, ella descobreix que el pastor té seixanta-tres anys i li arruïna el dia.

XV. La relliscada:
A l’ermita, la Mila se sent molt sola. Al baixar al poble per fer uns encàrrecs li diuen que el pastor Gaietà ha tingut un accident, una relliscada per la muntanya, i ha mort. Aquest fet l’afecta molt i se sent encara més en solitud.

-Desenllaç-

XVI. Sospites:
Visitant Sant Ponç, una dona i el rector li comenten que des de que el pastor va morir, en Matías ha anat pagant tots els deutes, i que era molt sospitós, ja que el pastor tenia diners i al seu cadàver no se li’n van trobar.
XVII. La nit aquella:
Una nit, mentre el marit de la Mila està en una festa, ella fa feina a l’ermita. Llavors, es troba l’Ànima dins la casa. Ell comença a tirar-li monedes als peus i després la viola. Quan tot s’acaba ella està plena de sang per una ferida i és llavors quan es dóna compte que l’Ànima havia assassinat al pastor, així doncs aquest no la podria protegir més.

XVIII. La davallada:
La Mila espera al seu marit. Quan arriba ella li explica tot el que ha passat i que havia decidit anar-se’n. En Matías no sap què fer, perquè ella li diu que no volia que l’acompanyés. Així doncs, la Mila se’n va de l’ermita en absoluta solitud.

Personatges
Els personatges de la novel·la es poden dividir en dos blocs principals: els positius, la Mila i el pastor; i els negatius, en Matías i l’Ànima. El pastor i l’Ànima funcionen com a guies de la Mila i en Matías respectivament, un cap a millor i l’altre cap a pitjor. El Baldiret i l’Arnau són personatges secundaris que no tenen molta importància en la història.

-       Mila: és l’ermitana, una dona jove i bonica casada amb en Matías. Va créixer amb els seus oncles ja que era orfe. Es va casar no per amor sinó per no quedar-se sola. Té una forta relació d’amistat amb el pastor que, en certa manera, la guia per la vida a la muntanya, també té una relació de maternitat amb el nen com si fos el fill que ella mai havia tingut.

-       Matías: és l’ermità, casat amb la Mila. És un home mandrós, gandul i està tot el dia vaguejant sense ajudar la seva dona a fer les feines de la casa i de l’ermita. No estima de debò la Mila, ja que mai vol estar amb ella i sempre va amb l’Ànima pel bosc a caçar o va al poble a jugar. No fa la funció de marit i el supleix el pastor Gaietà.

-       Gaietà: és un pastor vell que cuida d’un nen a l’ermita. Havia estat casat però la seva dona es va morir. Coneix molt bé la muntanya i els secrets que guarda, és un home savi que transmet els seus coneixements a través del les llegendes i rondalles. Dóna a conèixer la muntanya a la Mila i li ensenya a apreciar la seva bellesa. Fa tot el possible perquè no se senti sola i la protegeix tant dels perills de la muntanya com de l’Ànima, la qual considera la cosa més vil i ruïna dels boscos.

-       Baldiret: és un nen que viu a la casa de l’ermita amb el pastor. És el fill d’una família del poble que el van deixar allà. Per ell el pastor és com un pare i la Mila com una mare.

-       Arnau: és un jove fill d’una família d’un mas proper a l’ermita. S’anava a casar amb una dona però va cancel·lar el casament per casar-se amb la Mila. Quan li transmet els seus sentiments ella el rebutja, perquè ja està casada. Després d’això se n’allunya.

Evolució dels personatges
La Mila és un personatge rodó, per tant evoluciona durant l’obra. Al principi de Solitud és una dona jove i inexperta, i la seva inseguretat la durà a no ser capaç de prendre decisions pròpies. Té moltes ganes de viure la vida amb el seu marit Matías i de ser feliç amb les persones del seu entorn, com amb el pastor, l’Arnau i el nen.

Però a mesura que la història avança es va donant compte que no podrà ser així, perquè el seu marit es passa tot el dia gandulejant, sense fer res i jugant al poble. En Matías és un personatge pla, al principi i al final és un gandul que no aprofita la vida, tot i que fa una mica d’evolució cap a pitjor, gràcies a l’Ànima. La protagonista tampoc pot recolzar-se amb l’Arnau, ja que el va rebutjar per estar casada. Llavors està en solitud davant la muntanya. La vida per a ella es converteix en una de dura i feixuga on no hi cap la felicitat.

Però el pastor Gaietà la guia i l’ajuda amb la seva saviesa a fer front als reptes i a la realitat adversa mitjançant les caminades per la muntanya i les llegendes que explica. Durant aquest temps és feliç amb el pastor i en Baldiret, i acaba apreciant la muntanya. Fins i tot s’enamora del pastor.

Tota aquesta bona actitud de la Mila s’acaba quan el pastor mor. És en aquest moment quan no té a ningú amb qui recolzar-se i es troba en solitud més profunda. A això s’hi afegeix que en Matías és proper a l’Ànima, que és la cosa més ruïna de la muntanya, i que a més la Mila creu responsable de la mort del pastor. El fet determinant és la violació de l’Ànima. Allà té l’experiència més cruenta de la seva vida, mentre el seu marit no estava allà per protegir-la, ni tampoc el difunt pastor. És en aquest punt quan decideix abandonar la muntanya, ja que no li queda res pel que viure a l’ermita. Finalment se’n va en la més plena i absoluta solitud.

La simbologia de la muntanya
A simple vista la muntanya és el lloc on transcorre l’acció, però Víctor Català va més enllà. Des de temps remots les muntanyes han tingut connotacions místiques, màgiques o religioses donada la seva alçària, com ara el mont Olimp dels grecs o la muntanya de Montserrat. La muntanya de Solitud adquireix una espiritualitat que li dota d’una personalitat i un caràcter humans. De vegades és independent als personatges i a l’acció, per exemple és la muntanya la que fa que a la Mila li costi pujar-la. Tot i que normalment va lligada a l’estat d’ànim del pastor o de la Mila o també al que hagi passat en la narració. En diferents punts de la història la muntanya es veu com un lloc ple de vida, llibertat i felicitat, com quan la Mila hi puja amb el pastor i és feliç de nou, o bé com un lloc agrest, ferotge i solitari, com passa quan mor el pastor.

D’altra banda, la muntanya serveix per fer que els protagonistes puguin esvair-se i reflexionar. Ho podem veure amb la Mila, que hi duu a terme un procés d’autoconeixement o també quan el pastor la porta al cim per parlar amb ella.

Conclusió
Solitud és una obra insígnia del modernisme català escrita per Víctor Català. On es narra la història de la Mila, una ermitana que lluita per sobreviure entre la solitud de la muntanya, amb l’ajuda d’un pastor i malgrat l’actitud del seu marit i d’una criatura ferotge que habita en aquest paisatge, el qual adquireix una personalitat pròpia.


Opinió personal
Solitud és una obra que no m’ha agradat molt, principalment perquè és una temàtica que no m’entusiasma especialment. A més té un ritme molt lent i la història s’entreté en fets i pensaments banals que no són molt rellevants ni interessants. Tot i això, després d’estudiar el llibre, es troba el significat més amagat i profund de la lectura i la fa més interessant.

Webgrafia
Llocs web d’on s’ha extret la informació sobre les parts treballades:

Noucentisme:
Context:
Biografia:
Modernisme:
Simbolisme:
Costumisme:
Argument capítols:
Personatges i simbologia:

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada