la rosa als llavis
Biografia de l’autor
Salvat-Papasseit (1894-1924) prové d’una família humil
del barri de Sants de Barcelona. Va passar una infantesa dura degut a la mort
del seu pare quan tenia tan sols set anys i amb el posterior ingrés a l’Asilo
Naval. Al no poder anar a l’escola, va aprendre a llegir i escriure de
forma poc continua.
De jove va treballar d’aprenent d’adroguer i de
tallista d’escultura religiosa, en aquell temps va poder assistir a classes a
la Llotja.
Va passar la seva joventut en un ambient social tens a
la seva ciutat natal arran dels fets de la Setmana Tràgica de 1909, fet que el
va portar a interessar-se pel món de la política.
Cap al 1911 es va començar a aproximar-se a
l’anarquisme gràcies al contacte amb simpatitzants d’aquest moviment i també va
ser influït ideològicament per autors com Nietzsche, Ibsen o Gorki.
Va afiliar-se a l’Ateneu Enciclopèdic Popular,
on li va ser possible llegir obres de Kropotkin, Verdaguer o Joan Maragall.
Allà també va conèixer personalitats com Joaquim Torres-Garcia, que el va
iniciar en l’Avantguarda i arribà a ser un representant del vibracionisme.
Al mateix any va
participar en el Grup Antiflamenquista Pro-cultura, amb l’objectiu de
fer propaganda anti-taurina.
El 1913 va conèixer
Daniel Cardona que el va apropar al nacionalisme radical i més edavant al
separatisme.
Aficionat a
l’escriptura, el 1914 començà a col·laborar en la revista llibertària Los Miserables fins el 1916.
Curiosament, signava els articles amb el pseudònim de Gorkiano, en honor a
Màxim Gorki, un cèlebre escriptor marxista.
Per guanyar-se la
vida treballava de vigilant nocturn al Moll de la Fusta de Barcelona, cosa que
va fer empitjorar la seva salut.
Salvat-Papasseit
també va escriure en revistes de caire socialista, com Glosas de un Socialista, a més d’estar afiliat a la Joventut Socialista de Barcelona. A
partir del 1917 va començar a escriure en català. Sobretot tractava temes de
política, de l’àmbit anarquista i pacifista, però també parlava de cultura i
literatura. En el seu primer llibre l’escriptor diu que es dedicarà a la
poesia.
Així ho va fer, i des
del 1919 va escriure exclusivament en català, amb llibres com Els nens de la meva escola, Óssa Menor o L’irradiador del port i les gavines.
Va tenir tuberculosi
durant tots els anys que va estar escrivint poesia fins a la seva mort, als
trenta anys. Tot i que aquest estat precari de salut no el deixava entreveure
gairebé mai en cap de les seves obres literàries.
Context de la obra
Aquest poema va ser
publicat el 1923, una època on hi havia molts moviments artístics i literaris.
Principalment, hi havia el noucentisme que lluitava per perdurar en el temps i
les avantguardes, que xocaven totalment amb l’ordre preestablert.
El noucentisme, era
un moviment artístic i també social que tenia com a grans protagonistes la
burgesia catalana. Defensava idees com el seny, l’orde i la mesura entre
d’altres. I rebutjaven el romanticisme i propugnaven l’acostament al classicisme.
Els seguidors d’aquest moviment donaven suport a la Lliga Regionalista en tant
que eren catalanistes. Personatges destacats en són Josep Carner, Eugeni d’Ors
i Pompeu Fabra així com era protegit institucionalment per la Diputació de
Barcelona i posteriorment per la Mancomunitat de Catalunya.
D’altra banda hi
havia les avantguardes, diferents entre sí però convergint en un mateix punt:
canviar l’orde social preestablert. Procedents d’Itàlia i de França suposaven
una ruptura amb l’art i la moral anteriors. A Catalunya, els avantguardistes no
coincidien en quant a idees ni en organització.
Els quatre corrents més
importants eren el futurisme, que parla de la guerra, la violència i el risc;
el cubisme, on tenia importància l’espectador; el dadaisme, que trenca amb la
tradició, les bones maneres i el bon gust i rebutja la racionalitat; i
finalment el surrealisme, que va més enllà de la realitat a través del
pensament humà.
Tot i aquestes
corrents de protesta, molts partidaris d’aquests moviments van tornar a la
literatura tradicional més tard.
Aquesta obra va ser
escrita al primer quart del segle XX, on hi havia una societat urbana i
industrial fortament dividida entre la burgesia i el proletariat. On la
innovació tecnològica era l’ordre del dia en un món cada vegada més
globalitzat.
En aquesta època, Barcelona era un gran nucli
industrial que rebia una forta immigració del camp. Va ser una ciutat on
l’anarquisme i el socialisme lluitaven per millorar la vida dels treballadors
mitjançant les lluites sindicals enfrontant-se a la patronal.
Degut a la
inestabilitat política i social mencionada anteriorment, el general Primo de
Rivera ve establir una dictadura amb el suport del rei. Aquest període va
portar a l’opressió dels moviments obrers sindicals i també de la cultura i
identitat catalanes.
Temàtica del poema
La rosa els llavis parla de l’amor. D’un amor boig
i irracional cap a una dona. Des del punt de vista de l’enamorat ens explica
molts aspectes de l’amor, com el desig de tenir l’amada, la felicitat que
comporta i l’obsessió que finalment resulta. També ens parla de les etapes
d’aquest sentiment.
Estructura de l’obra
El poema consta de
nou parts diferenciades i independents entre sí amb un títol cadascuna i que
conformen un tot en conjunt.
Argument per estrofes
I el seu esguard – desig d’amor
L’enamorat ens deix veure
que té un gran amor per una persona i està totalment obsessionat amb ella. Com
es pot veure a “sóc presoner / que la vull presonera” i a “és un bes el que em
plau”.
Perquè has vingut – exaltació de l’enamorada
Se’ns diu totes les
coses bones de la noia i la seva bellesa, cosa típica d’un enamorat. Argumenta
que és més bella que les roses: “envejosa a les roses: us guanya en esclat”. I
que enamora a tothom: “Perquè han florit els lilàs” o “de tant que és jove
enamora al seu pas”.
Amo l’aroma – el camí cap a l’amor correspost
Parla del procés o
camí que l’enamorat ha de passar perquè la jove el correspongui, “fes-me’n
penyora tu...”. I el patiment i les penes que es passen, com diu a “pel brot de
menta cap d’elles pledeja pledejarien si em veien sofrir”.
Sota el meu llavi el seu – la sensualitat de l’amor
L’autor del poema ens
transmet els sentiments i sensacions que té quan veu a l’amada; amb un
vocabulari delicat com “foc i brasa”, “seda dels rulls” o “espatlla blanca i
nua”. També ens explica el desig que té per la persona a “L’ombra corba
incitant de l’esguard” o quan vol un bes.
Quin tebi pler – l’amor d’amagat
E jo poètic ens diu
que la relació amorosa ja és realitat: “ja ens hem dat l’abraç”. Però és
d’amagat i hi troben plaer en que sigui així com diu al vers “Quin tebi pler
l’estimar d’amagat”, i l’amor l’expressen bojament: “l’abraç duu follia”.
És fadrineta i com un sol – amor correspost
L’enamorat ens
explica que ella ja l’estima, s’ha rendit a ell: “ara als meus braços
defallia”. D’altra banda ens diu que pot fer el que vulgui amb l’amada: “ella
els guardava sols per mi, si ara els volia ara els prenia”.
Si la despullava – l’expressió de l’amor
Es comenta
l’excitació de l’enamorat quan la dona es desvestia, dient-nos cada pas durant
tota la primera estrofa: “un botó que queia / ja em donava goig” i finalment la
gran bellesa del seu cos nuu: “al mig de la toia / clavellets vermells”.
Visca l’amor – la felicitat que duu l’amor
Se’ns transmet la
felicitat que un sent quan està enamorat: “visca l’amor que m’ha dona l’amiga”
i també dóna les gràcies per haver sigut correspost: “la volia i l’he pres”.
Raïls i més raïls – el camí després d’enamorar-se
Una vegada en
relació, no se’n pot deslliurar, conseqüència d’un amor irracional, aquest
estat d’esclavitud es demostra amb la repetició de “raïls”, d’on un tren no pot
sortir-ne. I està obsessionat amb ella com veiem quan parla de que el seu nom
surt del la xemeneia del tren en forma de fum i ell l’ha de seguir. L’últim
vers: “més raïls que vols d’ocell la matinada clara” ens indica que ell no és
lliure com el vol d’un ocell, sinó que és presoner dels raïls de l’amor.
Aspectes formals
Rima
Cap vers del poema té
rima.
Mètrica
La primera, segona,
quarta i novena part tenen versos lliures.
A la tercera part podem
trobar versos decasíl·labs interferits per versos octosíl·labs, bisíl·labs i
monosíl·labs. Composició: 10, 10, 8, 2, 10, 8, 2, 10, 10, 10, 10, 10, 10, 1,
10.
A la cinquena part
tots als versos són decasíl·labs, a la sisena són octosíl·labs, a la setena són
pentasíl·labs i a la vuitena són decasíl·labs a excepció dels dos últims versos,
que són de quatre i sis.
Segona part - Figures
retòriques
Al·literació: recordem que són repeticions de sons
A la primera part:
“li deia així / baix baixet”. Es repeteix “ix”, per donar una sensació de delicadesa.
Anàfores: són repeticions de paraules
A la quarta part:
“encara un altre bes / un altre /un altre”. S’utilitza per a que al lector li doni la sensació que està
desesperat i té un gran desig i obsessió per la dona.
A la vuitena part
repeteix “Visca l’amor” a molts
versos, amb l’objectiu de deixar veure la felicitat que li aporta l’amor.
A l’última part
escriu “raïls” moltes vegades, ho fa
per deixar clara la metàfora (vegeu més endavant), que no és lliure per l’amor.
Comparacions: estableixen una relació entre l’objecte real i
l’imaginari.
A la quarta part:
“Sota el meu llavi el seu, com el foc i la brasa”. Diu que vol un petó, ajuntar
els llavis amb l’amada com de junt està el foc i la brasa.
A la sisena part:
“... com un sol” per dir que ella és alegre.
A la setena part:
“... com un maig content” diu que ella és fresca i
polida que és com s’imagina un maig content.
“tota era blanca com
un glop de llet” ens transmet la
puresa de l’amada.
Metàfores: són quan l’autor es refereix a alguna cosa fent
servir objectes diferents i imaginaris.
A la tercera part:
“Amo l’aroma d’aquest
brot de menta”, fa referència a la
boca de la dona, on l’amant vol fer un petó.
“Les xicres blanques dels pals del
telègraf”, vol dir que hi ha com uns fanalets que indiquen el camí de
l’enamorat.
A la sisena part:
“Si l’assentava als
meus genolls / era una rosa que s’obria”,
l’autor ens parla de que quan estaven junts i l’amada s’assentava als seus
genolls, era una sensació encantadora i de gran felicitat.
A la setena part:
“al mig de la toia / clavellets vermells”, al mig d’un ram de flors irrellevants hi ha
uns clavellets vermells molt bonics, fa referència a que quan està nua la noia
és molt més preciosa. La resta de roses representen la roba i els clavellets el
cos.
A la novena part:
“raïls i més raïls / -i
més raïls / i més raïls-“, aquest repetició és una
anàfora com ja hem vist anteriorment, però també és una metàfora, els raïls de
les vies de tren fan referència a que l’enamorat és presoner de l’amor
irracional que no el deixa canviar de direcció.
“mans lligades” correspon al mateix estat d’esclavitud que la
metàfora dels “raïls”.
“Més raïls que vols d’ocell / la matinada clara”, el vol de l’ocell significa la
llibertat, cosa que l’enamorat no té, ja que resta pres de l’amor, dels raïls.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada