21 GENER 2019
Sumari
1.
Introducció
2.
Òrgans
de l’Ajuntament
a. El Consistori o Ple municipal
b. Govern municipal
c. Junta de Govern Local
d. Comissions Informatives
3.
Competències
i funcions segons la mida del municipi
4.
Instruments
de participació ciutadana
6.
Ple
municipal
8.
Referències
Introducció
Sant Fost de Campsentelles és
un municipi de 8.664 habitants[1]
de l’extrem sud del Vallès Oriental. Els municipis més importants amb els que
limita són Mollet del Vallès i Badalona.
L’Alcaldessa de Sant Fost és
Montserrat Sanmartí i Pratginestós des de 2008. El grup municipal de Govern és Independents
Units per Sant Fost (IUSF), un partit polític d’àmbit local sense adscripció
autonòmica ni estatal i el primer partit de l’oposició és el grup local
d’Esquerra Republicana.
Òrgans
de l’Ajuntament
El Consistori o Ple municipal
El
consistori és la branca representativa del municipi i es reuneix amb una
periodicitat bimensual. Està format per tretze regidors, essent la majoria
absoluta set regidors. A les eleccions municipals de 2015 hi va haver una
participació del 53’05% del cens electoral. Va guanyar IUSF, el partit de
govern, amb sis regidors, però es va quedar a un regidor de la majoria absoluta
i Independents va arribar a un pacte de governabilitat amb el regidor socialista.
El
primer partit de l’oposició és Esquerra Republicana amb dos regidors, el mateix
nombre que la branca local dels denominats comuns, Sumem per Sant Fost (SSF),
coalició de ICV-EUiA i Podem, però tenint els primers més vots. Després hi ha
per ordre de vot popular però amb un sol regidor respectivament: Convergència i
Unió -com es va presentar a les eleccions, encara que ara és el PDeCAT-, el
Partit dels Socialistes de Catalunya i el Partit Popular. El repartiment de
vots i de regidors va ser el següent[2]:
Govern municipal
Amb la victòria electoral del grup
IUSF l’Alcaldessa Sanmartí va poder perllongar el seu càrrec al capdavant de l’Ajuntament.
El Govern té fins a tres tinents d’Alcalde i totes les regidories estan
ocupades per membres d’Independents i són les següents:
-
Regidoria d’Hisenda, Activitats Econòmiques, Promoció, Indústria i
Comerç
-
Regidoria de Territori, Urbanisme, Obres i Activitats i Medi
Ambient
-
Regidoria de Cooperació, Joventut, Festes populars i Vialitat
-
Regidoria d’Educació i Salut
-
Regidoria d’Esports
A més, l’Alcaldia s’ocupa dels
següents àmbits de gestió: Atenció Ciutadana, Protocol, Seguretat Ciutadana,
Relacions Institucionals, Participació Ciutadana, Comunicació, Serveis Socials,
Gent Gran, Cultura i Dona[3].
Junta de Govern Local
La Junta és un òrgan que es
reuneix cada setmana normalment i està compost per l’Alcaldessa, del qual n’és
la presidenta i quatre vocals que són els tres tinents d’alcalde i una
regidora. Les competències que li han sigut atorgades són en general aquelles
operacions de caire més econòmic i urbanístic i també d’assistència a l’Alcaldia.
Comissions Informatives
Les Comissions Informatives són
òrgans no oberts al públic que són creats per “examinar i dictaminar de forma
prescriptiva” [4]
aquells assumptes que posteriorment s’hauran de decidir al Ple Municipal. Als
municipis més grans aquestes comissions estan dividides per àmbits, però a Sant
Fost hi ha dues: la Comissió Informativa d’Hisenda i la denominada simplement
Comissió Informativa, on es tracten tots aquells altres temes que no són
d’economia i hisenda. Estan compostes per l’Alcaldessa com a presidenta i un
representant de cada grup municipal del Ple.
Competències
i funcions segons la mida del municipi
L’Ajuntament Sant Fost té les
competències bàsiques iguals a tots els ajuntaments catalans, com l’enllumenat,
les aigües i gestió viària urbana entre d’altres, a més, al ser un municipi de
més de 5.000 habitants, té competències com la gestió de parcs públics,
biblioteca municipal, el mercat (compartit amb Martorelles, poble limítrof a
St. Fost) i tractament de residus.
A més a més l’Ajuntament té
competències pròpies de municipis de més de 20.000 habitants com protecció
civil, serveis socials, incendis i instal·lacions esportives municipals; fins i
tot té competències mínimes dels municipis de més de 50.000, com transport
públic urbà. D’altres competències que té són sobre la policia local, la
vigilància en el compliment de l’escolaritat obligatòria i obres i urbanisme
d’àmbit municipal i la pròpia administració dels serveis i institucions
municipals.
Instruments
de participació ciutadana
Segons els articles 73-75 del
Reglament Orgànic Municipal[5]
de Sant Fost es poden crear Consells Municipals per a que la ciutadania
participi i col·labori en la presa de decisions d’algunes regidories però
sempre a instància del Govern local i de manera merament consultiva.
A més es contempla als articles 76
a 78 que les entitats ciutadanes seran mecanismes de participació en la vida
política del municipi, a més de tenir dret a rebre ajuts econòmics i a
participar als diferents òrgans de participació. A Sant Fost hi ha a data
d’avui 52 entitats i associacions al municipi amb més o menys poder i diferents
subvencions.
Una altra manera de participar a
la vida política del municipi és a través del Ple. Les entitats veïnals poden
fer intervencions comunicant-ho amb anterioritat a l’Alcaldessa i els ciutadans
individuals poden intervenir acabada la sessió a l’apartat de “precs i
preguntes”.
Finalment, el ROM contempla la
possibilitat d’una consulta popular a excepció de temes financers. Per iniciar
el procés cal la petició d’almenys dos grups municipals amb majoria absoluta al
Ple o un 20% de signatures del total d’habitants empadronats sense que la
majoria del Ple hi voti en contra.
D’aquests diferents mecanismes de
participació ciutadana el que és més present a Sant Fost és l’associacionisme
veïnal. Les intervencions ciutadanes al Ple i a “precs i preguntes”, tot i que
al Ple assistit no hi va haver sí que hi ha amb una certa regularitat. En quant
a Consells Municipals i Consultes Populars per la informació que s’ha pogut
trobar no s’han dut a terme mai al municipi estudiat.
El
Ple municipal
El Ple al qual he assistit va ser
un ple ordinari realitzat el dia 11 de desembre de 2018, inicialment era a les
nou de la nit però es va enrederir mitja hora degut a que un regidor ho havia sol·licitat.
Al principi del Ple, presidit per
l’Alcaldessa, estant aquesta assistida pel secretari, es fa la votació per
aprovar l’acta del ple anterior, tot i això el grup d’Esquerra Republicana es
queixa que havien rebut el document dues hores abans del ple actual i demana
que s’aplaci la votació, cosa que s’accepta.
El grup d’ERC fa una moció en la que al·lega que el Govern de l’Ajuntament ha
anat acumulant un romanent molt gran al llarg de la legislatura i que ha
esperat fins al darrer any, just abans de les eleccions municipals per a fer
inversions i millores al municipi que ja es podrien haver fet i que eren ja
necessàries a principi de legislatura. Amb tot, els regidors de govern neguen
que aquest romanent s’hagi utilitzat amb finalitats electoralistes i la
proposta no passa.
Més endavant, el regidor
socialista fa dues mocions d’àmbits no competencials de l’Ajuntament per instar
a la Generalitat. La primera moció proposa instar el Govern autonòmic a
realitzar les pagues extres als funcionaris del 2013 i del 2014, tot i això,
curiosament el mateix regidor retira la moció perquè tot just feia unes hores
s’havia donat a conèixer que s’havia desconvocat la vaga de funcionaris del dia
següent, el 12 de desembre de 2018, degut a un acord entre els sindicats i el
Govern per complir els desitjos dels funcionaris.
La segona moció del PSC, que és
guanyada, insta novament a la Generalitat a posar l’atenció primària al centre
del sistema sanitari català degut a la seva importància, mencionant l’anterior
vaga de metges a Catalunya. Aquestes dues mocions, des del meu punt de vista,
donen massa importància a debats que, tot i que poden ser rellevants, no són de
competència de l’Ajuntament i fan desviar el focus de l’atenció en polítiques i
decisions que sí que pot prendre l’Alcaldessa i el seu equip de govern.
Després de les mocions del regidor
socialista, el principal partit de l’oposició, ERC, fa diverses mocions i
peticions més controvertides al Ple i en relació amb l’àmbit competencial
municipal.
Per començar, Esquerra fa potser
una de les mocions més delicades i incòmodes del Ple, tracta sobre la concessió
d’un local per instal·lar-hi un bar a una propietat de l’Ajuntament al poliesportiu
municipal, ERC incideix en que a més de posar les instal·lacions bàsiques a la
seva disposició també els ha donat nombroses facilitats més enllà de les
necessàries amb fons públics. Tot i això, l’Alcaldessa evita el tema al·legant
que com que això està relacionat amb els comptes públics del Consistori, s’ha
de tractar a la Comissió Informativa de Comptes; davant aquest fet, alguns
assistents al públic s’exclamen queixant-se de la forma en la que l’Alcaldessa
ha eludit la moció.
Més endavant es demana que se
suprimeixin les retribucions per oficiar unions civils i que l’Alcaldessa
retorni els diners cobrats per aquest tipus de dietes, ja que sumant-les al seu
sou superava el màxim establert per llei, però la moció no prospera.
Un altre punt interessant del Ple
ha estat la tercera moció d’Esquerra Republicana, que instava a que l’Ajuntament
no fes una “neteja selectiva” enretirant i eliminant només llaços grocs i simbologia
independentista sense treure l’unionista. Inclús un dels regidors d’ERC ha
ensenyat exemples fotogràfics amb una tauleta electrònica, però l’Alcaldessa ni
s’ho mira i acusa més endavant al regidor d’Esquerra de mentir, i que
s’enretira tot per “dignificar el poble”.
Finalment el secretari llegeix una
pregunta d’ERC al Govern local i el Primer Tinent d’Alcalde la respon. Després
però, un regidor d’Esquerra Republicana diu que la part final de la pregunta
estava errònia a l’ordre del dia i reclama que el Tinent d’Alcalde respongui a
la pregunta correcta que li formula el regidor republicà, i llavors el
secretari expressa que hi està d’acord però l’Alcaldessa diu que ja està
resposta i que si vol que es torni a respondre que faci una altra moció. A
aquesta acció, alguns assistents al públic es queixen donant a entendre que la
Batllessa estava trepitjant i substituint les funcions i competències del
secretari.
En conclusió, tenint en compte que
només s’ha assistit a un Ple i que potser no és la norma, observem que hi ha
més política nacional que no de local segons les meves expectatives personals.
Així mateix, el Ple en general era més informal del que un s’esperaria, cosa
que suposo que varia segons la mida del municipi i del Ple. Les intervencions,
tot i seguir el reglament, no eren tan pautades com per exemple als parlaments
autonòmics, estatals o fins i tot segurament en plens de municipis més grans.
Inclús hi va haver un moment en que els torns de paraula se solapaven i el
debat era més dinàmic. A més a més, els assistents al públic no eren mers
espectadors passius, tot i que no es va fer cap intervenció a la part final del
Ple de “precs i preguntes”, sí que reaccionaven i s’exclamaven sobre les
actuacions sobretot de l’Alcaldessa i els membres del Govern que els semblaven
inacceptables.
Segons el que s’ha vist en aquest
Ple, es podria afirmar que pràcticament l’única oposició és l’exercida pel grup
d’Esquerra Republicana, ja que PP i CiU no prenen la paraula ni fan mocions, el
PSC dona suport a l’Alcaldia i el grup Sumem, amb dos regidors no assisteix al
Ple, i tampoc ho va fer les darreres sessions. A més, degut a aquest darrer fet
i a la deixadesa de funcions del grup de Sumem, Podem, membre de la coalició
amb ICV-EUiA (qui ostentava els dos càrrecs de regidors) ha trencat el pacte ja
que no se senten representats i canalitza les seves peticions a través del grup
d’ERC.
Referències
-
IDESCAT (2018). El
municipi en xifres, St. Fost de Campsentelles: https://www.idescat.cat/emex/?id=082093
-
Reglament Orgànic Municipal de
l’Ajuntament de Sant Fost de Campsentelles: http://www.santfost.cat/documents/Reglament_Organic_Municipal_Sant_Fost.pdf
-
CCMA – Canal 324
(2015). Sant Fost de Campsentelles. Municipals 2015: http://www.ccma.cat/324/eleccions-municipals-2015/sant-fost-de-campsentelles/municipi/09084120900/
-
Seu Electrònica de l’Ajuntament
de Sant Fost de Campsentelles (2018). Organigrama de l’ens: https://www.seu-e.cat/web/santfostdecampsentelles/govern-obert-i-transparencia/informacio-institucional-i-organitzativa/informacio-institucional/organigrama-de-l-ens
-
Ajuntament de Sant Fost de
Campsentelles (2017). Òrgans de Govern – Comissions Informatives: http://santfost.cat/comissions_informativa.html
-
Sala de Premsa - Generalitat
(2010). El conseller Nadal presenta els
estudis del futur Eix Conreria: https://govern.cat/salapremsa/notes-premsa/25662/conseller-nadal-presenta-estudis-del-futur-eix-conreria
-
La Vanguardia (2014). Sant Fost quiere sacar la carretera del
centro urbano: https://www.lavanguardia.com/local/valles-oriental/20141215/54420381657/sant-fost-campsentelles-sacar-carretera-b500-centro-urbano.html
[1] IDESCAT, 2017, El municipi en xifres, Sant Fost de Campsentelles, https://idescat.cat/emex/082093
[2] Dades
extretes de: CCMA – Resultats electorals de les eleccions municipals: http://www.ccma.cat/324/eleccions-municipals-2015/sant-fost-de-campsentelles/municipi/09084120900/
[3] Organigrama
polític, Seu electrònica de l’Ajuntament: https://www.seu-e.cat/web/santfostdecampsentelles/govern-obert-i-transparencia/informacio-institucional-i-organitzativa/informacio-institucional/organigrama-de-l-ens
[4] Ajuntament
de Sant Fost de Campsentelles – Comissions Informatives: http://santfost.cat/comissions_informativa.html
[5] Reglament
Orgànic Municipal (ROM), http://www.santfost.cat/documents/Reglament_Organic_Municipal_Sant_Fost.pdf
[7] Sala de
Premsa - Generalitat, https://govern.cat/salapremsa/notes-premsa/25662/conseller-nadal-presenta-estudis-del-futur-eix-conreria
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada