dilluns, 23 de desembre del 2019

POLÍTICA A SANT FOST DE CAMPSENTELLES
21 GENER 2019

Sumari



1.      Introducció
2.      Òrgans de l’Ajuntament
a.       El Consistori o Ple municipal
b.      Govern municipal
c.       Junta de Govern Local
d.      Comissions Informatives
3.      Competències i funcions segons la mida del municipi
4.      Instruments de participació ciutadana
6.      Ple municipal
8.      Referències

Introducció

Sant Fost de Campsentelles és un municipi de 8.664 habitants[1] de l’extrem sud del Vallès Oriental. Els municipis més importants amb els que limita són Mollet del Vallès i Badalona.

L’Alcaldessa de Sant Fost és Montserrat Sanmartí i Pratginestós des de 2008. El grup municipal de Govern és Independents Units per Sant Fost (IUSF), un partit polític d’àmbit local sense adscripció autonòmica ni estatal i el primer partit de l’oposició és el grup local d’Esquerra Republicana.



Òrgans de l’Ajuntament

El Consistori o Ple municipal
El consistori és la branca representativa del municipi i es reuneix amb una periodicitat bimensual. Està format per tretze regidors, essent la majoria absoluta set regidors. A les eleccions municipals de 2015 hi va haver una participació del 53’05% del cens electoral. Va guanyar IUSF, el partit de govern, amb sis regidors, però es va quedar a un regidor de la majoria absoluta i Independents va arribar a un pacte de governabilitat amb el regidor socialista.
El primer partit de l’oposició és Esquerra Republicana amb dos regidors, el mateix nombre que la branca local dels denominats comuns, Sumem per Sant Fost (SSF), coalició de ICV-EUiA i Podem, però tenint els primers més vots. Després hi ha per ordre de vot popular però amb un sol regidor respectivament: Convergència i Unió -com es va presentar a les eleccions, encara que ara és el PDeCAT-, el Partit dels Socialistes de Catalunya i el Partit Popular. El repartiment de vots i de regidors va ser el següent[2]:

Govern municipal
Amb la victòria electoral del grup IUSF l’Alcaldessa Sanmartí va poder perllongar el seu càrrec al capdavant de l’Ajuntament. El Govern té fins a tres tinents d’Alcalde i totes les regidories estan ocupades per membres d’Independents i són les següents:
-          Regidoria d’Hisenda, Activitats Econòmiques, Promoció, Indústria i Comerç
-          Regidoria de Territori, Urbanisme, Obres i Activitats i Medi Ambient
-          Regidoria de Cooperació, Joventut, Festes populars i Vialitat
-          Regidoria d’Educació i Salut
-          Regidoria d’Esports
A més, l’Alcaldia s’ocupa dels següents àmbits de gestió: Atenció Ciutadana, Protocol, Seguretat Ciutadana, Relacions Institucionals, Participació Ciutadana, Comunicació, Serveis Socials, Gent Gran, Cultura i Dona[3].
Junta de Govern Local
La Junta és un òrgan que es reuneix cada setmana normalment i està compost per l’Alcaldessa, del qual n’és la presidenta i quatre vocals que són els tres tinents d’alcalde i una regidora. Les competències que li han sigut atorgades són en general aquelles operacions de caire més econòmic i urbanístic i també d’assistència a l’Alcaldia.
Comissions Informatives
Les Comissions Informatives són òrgans no oberts al públic que són creats per “examinar i dictaminar de forma prescriptiva” [4] aquells assumptes que posteriorment s’hauran de decidir al Ple Municipal. Als municipis més grans aquestes comissions estan dividides per àmbits, però a Sant Fost hi ha dues: la Comissió Informativa d’Hisenda i la denominada simplement Comissió Informativa, on es tracten tots aquells altres temes que no són d’economia i hisenda. Estan compostes per l’Alcaldessa com a presidenta i un representant de cada grup municipal del Ple.

Competències i funcions segons la mida del municipi

L’Ajuntament Sant Fost té les competències bàsiques iguals a tots els ajuntaments catalans, com l’enllumenat, les aigües i gestió viària urbana entre d’altres, a més, al ser un municipi de més de 5.000 habitants, té competències com la gestió de parcs públics, biblioteca municipal, el mercat (compartit amb Martorelles, poble limítrof a St. Fost) i tractament de residus.
A més a més l’Ajuntament té competències pròpies de municipis de més de 20.000 habitants com protecció civil, serveis socials, incendis i instal·lacions esportives municipals; fins i tot té competències mínimes dels municipis de més de 50.000, com transport públic urbà. D’altres competències que té són sobre la policia local, la vigilància en el compliment de l’escolaritat obligatòria i obres i urbanisme d’àmbit municipal i la pròpia administració dels serveis i institucions municipals.

Instruments de participació ciutadana

Segons els articles 73-75 del Reglament Orgànic Municipal[5] de Sant Fost es poden crear Consells Municipals per a que la ciutadania participi i col·labori en la presa de decisions d’algunes regidories però sempre a instància del Govern local i de manera merament consultiva.
A més es contempla als articles 76 a 78 que les entitats ciutadanes seran mecanismes de participació en la vida política del municipi, a més de tenir dret a rebre ajuts econòmics i a participar als diferents òrgans de participació. A Sant Fost hi ha a data d’avui 52 entitats i associacions al municipi amb més o menys poder i diferents subvencions.
Una altra manera de participar a la vida política del municipi és a través del Ple. Les entitats veïnals poden fer intervencions comunicant-ho amb anterioritat a l’Alcaldessa i els ciutadans individuals poden intervenir acabada la sessió a l’apartat de “precs i preguntes”.
Finalment, el ROM contempla la possibilitat d’una consulta popular a excepció de temes financers. Per iniciar el procés cal la petició d’almenys dos grups municipals amb majoria absoluta al Ple o un 20% de signatures del total d’habitants empadronats sense que la majoria del Ple hi voti en contra.
D’aquests diferents mecanismes de participació ciutadana el que és més present a Sant Fost és l’associacionisme veïnal. Les intervencions ciutadanes al Ple i a “precs i preguntes”, tot i que al Ple assistit no hi va haver sí que hi ha amb una certa regularitat. En quant a Consells Municipals i Consultes Populars per la informació que s’ha pogut trobar no s’han dut a terme mai al municipi estudiat.

El Ple municipal

El Ple al qual he assistit va ser un ple ordinari realitzat el dia 11 de desembre de 2018, inicialment era a les nou de la nit però es va enrederir mitja hora degut a que un regidor ho havia sol·licitat.
Al principi del Ple, presidit per l’Alcaldessa, estant aquesta assistida pel secretari, es fa la votació per aprovar l’acta del ple anterior, tot i això el grup d’Esquerra Republicana es queixa que havien rebut el document dues hores abans del ple actual i demana que s’aplaci la votació, cosa que s’accepta.
El grup d’ERC fa una moció en la que al·lega que el Govern de l’Ajuntament ha anat acumulant un romanent molt gran al llarg de la legislatura i que ha esperat fins al darrer any, just abans de les eleccions municipals per a fer inversions i millores al municipi que ja es podrien haver fet i que eren ja necessàries a principi de legislatura. Amb tot, els regidors de govern neguen que aquest romanent s’hagi utilitzat amb finalitats electoralistes i la proposta no passa.
Més endavant, el regidor socialista fa dues mocions d’àmbits no competencials de l’Ajuntament per instar a la Generalitat. La primera moció proposa instar el Govern autonòmic a realitzar les pagues extres als funcionaris del 2013 i del 2014, tot i això, curiosament el mateix regidor retira la moció perquè tot just feia unes hores s’havia donat a conèixer que s’havia desconvocat la vaga de funcionaris del dia següent, el 12 de desembre de 2018, degut a un acord entre els sindicats i el Govern per complir els desitjos dels funcionaris.
La segona moció del PSC, que és guanyada, insta novament a la Generalitat a posar l’atenció primària al centre del sistema sanitari català degut a la seva importància, mencionant l’anterior vaga de metges a Catalunya. Aquestes dues mocions, des del meu punt de vista, donen massa importància a debats que, tot i que poden ser rellevants, no són de competència de l’Ajuntament i fan desviar el focus de l’atenció en polítiques i decisions que sí que pot prendre l’Alcaldessa i el seu equip de govern.
Després de les mocions del regidor socialista, el principal partit de l’oposició, ERC, fa diverses mocions i peticions més controvertides al Ple i en relació amb l’àmbit competencial municipal.
Per començar, Esquerra fa potser una de les mocions més delicades i incòmodes del Ple, tracta sobre la concessió d’un local per instal·lar-hi un bar a una propietat de l’Ajuntament al poliesportiu municipal, ERC incideix en que a més de posar les instal·lacions bàsiques a la seva disposició també els ha donat nombroses facilitats més enllà de les necessàries amb fons públics. Tot i això, l’Alcaldessa evita el tema al·legant que com que això està relacionat amb els comptes públics del Consistori, s’ha de tractar a la Comissió Informativa de Comptes; davant aquest fet, alguns assistents al públic s’exclamen queixant-se de la forma en la que l’Alcaldessa ha eludit la moció.
Més endavant es demana que se suprimeixin les retribucions per oficiar unions civils i que l’Alcaldessa retorni els diners cobrats per aquest tipus de dietes, ja que sumant-les al seu sou superava el màxim establert per llei, però la moció no prospera.
Un altre punt interessant del Ple ha estat la tercera moció d’Esquerra Republicana, que instava a que l’Ajuntament no fes una “neteja selectiva” enretirant i eliminant només llaços grocs i simbologia independentista sense treure l’unionista. Inclús un dels regidors d’ERC ha ensenyat exemples fotogràfics amb una tauleta electrònica, però l’Alcaldessa ni s’ho mira i acusa més endavant al regidor d’Esquerra de mentir, i que s’enretira tot per “dignificar el poble”.
Finalment el secretari llegeix una pregunta d’ERC al Govern local i el Primer Tinent d’Alcalde la respon. Després però, un regidor d’Esquerra Republicana diu que la part final de la pregunta estava errònia a l’ordre del dia i reclama que el Tinent d’Alcalde respongui a la pregunta correcta que li formula el regidor republicà, i llavors el secretari expressa que hi està d’acord però l’Alcaldessa diu que ja està resposta i que si vol que es torni a respondre que faci una altra moció. A aquesta acció, alguns assistents al públic es queixen donant a entendre que la Batllessa estava trepitjant i substituint les funcions i competències del secretari.
En conclusió, tenint en compte que només s’ha assistit a un Ple i que potser no és la norma, observem que hi ha més política nacional que no de local segons les meves expectatives personals. Així mateix, el Ple en general era més informal del que un s’esperaria, cosa que suposo que varia segons la mida del municipi i del Ple. Les intervencions, tot i seguir el reglament, no eren tan pautades com per exemple als parlaments autonòmics, estatals o fins i tot segurament en plens de municipis més grans. Inclús hi va haver un moment en que els torns de paraula se solapaven i el debat era més dinàmic. A més a més, els assistents al públic no eren mers espectadors passius, tot i que no es va fer cap intervenció a la part final del Ple de “precs i preguntes”, sí que reaccionaven i s’exclamaven sobre les actuacions sobretot de l’Alcaldessa i els membres del Govern que els semblaven inacceptables.
Segons el que s’ha vist en aquest Ple, es podria afirmar que pràcticament l’única oposició és l’exercida pel grup d’Esquerra Republicana, ja que PP i CiU no prenen la paraula ni fan mocions, el PSC dona suport a l’Alcaldia i el grup Sumem, amb dos regidors no assisteix al Ple, i tampoc ho va fer les darreres sessions. A més, degut a aquest darrer fet i a la deixadesa de funcions del grup de Sumem, Podem, membre de la coalició amb ICV-EUiA (qui ostentava els dos càrrecs de regidors) ha trencat el pacte ja que no se senten representats i canalitza les seves peticions a través del grup d’ERC.

Referències

-          IDESCAT (2018). El municipi en xifres, St. Fost de Campsentelles: https://www.idescat.cat/emex/?id=082093
-          Reglament Orgànic Municipal de l’Ajuntament de Sant Fost de Campsentelles: http://www.santfost.cat/documents/Reglament_Organic_Municipal_Sant_Fost.pdf

-          CCMA – Canal 324 (2015). Sant Fost de Campsentelles. Municipals 2015: http://www.ccma.cat/324/eleccions-municipals-2015/sant-fost-de-campsentelles/municipi/09084120900/
-          Seu Electrònica de l’Ajuntament de Sant Fost de Campsentelles (2018). Organigrama de l’ens: https://www.seu-e.cat/web/santfostdecampsentelles/govern-obert-i-transparencia/informacio-institucional-i-organitzativa/informacio-institucional/organigrama-de-l-ens

-          Ajuntament de Sant Fost de Campsentelles (2017). Òrgans de Govern – Comissions Informatives: http://santfost.cat/comissions_informativa.html

-          Sala de Premsa - Generalitat (2010). El conseller Nadal presenta els estudis del futur Eix Conreria: https://govern.cat/salapremsa/notes-premsa/25662/conseller-nadal-presenta-estudis-del-futur-eix-conreria

-          La Vanguardia (2014). Sant Fost quiere sacar la carretera del centro urbano: https://www.lavanguardia.com/local/valles-oriental/20141215/54420381657/sant-fost-campsentelles-sacar-carretera-b500-centro-urbano.html




[1] IDESCAT, 2017, El municipi en xifres, Sant Fost de Campsentelles, https://idescat.cat/emex/082093
[2] Dades extretes de: CCMA – Resultats electorals de les eleccions municipals: http://www.ccma.cat/324/eleccions-municipals-2015/sant-fost-de-campsentelles/municipi/09084120900/
[4] Ajuntament de Sant Fost de Campsentelles – Comissions Informatives: http://santfost.cat/comissions_informativa.html

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada