És possible deixar de ser humà a causa de la tecnologia?
L’ésser humà és resultat, com tots els éssers
vius, de l’evolució. Però en aquests moments és possible divisar un futur on
l’home se salti les lleis de Darwin i pugui triar ell mateix la seva pròpia
evolució. No serà la selecció natural, sinó la nostra voluntat; però també la
nostra responsabilitat. I sí, és possible deixar de ser humans a causa de la
tecnologia. S’iniciarà una nova era on la humanitat jugarà a ser Déu o la mare
natura. Serà millor o pitjor? No ho sabem. Però sí sabem que serà diferent,
molt diferent.
Per saber si podem deixar de ser humans,
primer hauríem de saber què és ser humà. Una de les coses que ens diferencia de
la resta d’espècies és la curiositat, el mirar més enllà, el voler saber. Amb
l’ajuda de la tecnologia podem arribar a uns nivells de coneixement
inversemblants. És possible arribar a saber-ho tot? Segurament no, però, i si
aquest home tecnològicament avançat deixa de tenir curiositat? Llavors una
característica clau de la humanitat es destruiria. Potser perd la curiositat
perquè la tecnologia l’ha fet monòton, perquè aquest humà ha de fer una funció
i res més.
Després de dinamitar les lleis de la
naturalesa, d’obviar l’evolució biològica i donar pas a l’evolució
biotecnològica, l’ésser humà pot arribar a la perfecció. És a dir, utilitzant
les noves tecnologies podem arribar a ser immortals, infinitament
intel·ligents, arribar fins i tot a la bondat absoluta i adquirir aquelles
característiques que té la perfecció. Aquest ésser humà -o no- perfecte pot
tenir una conseqüència tan important com la caiguda total i absoluta de la
religió i la idea de Déu. El concepte de Déu és determinant per a la identitat
humana. L’home, des que va començar a ser tal, va començar a creure en entitats
i éssers superiors per tal de satisfer la curiositat esmentada anteriorment.
Descartes deia que la nostra concepció de perfecció ha de venir d’un ésser perfecte:
Déu. Però, i si l’humà evoluciona cap a la perfecció? En aquest supòsit, la
religió deixaria de tenir sentit.
D’altra banda, la religió i Déu es donen
perquè la mort després de la vida tingui algun sentit. Així, doncs, si
irònicament “matem la mort”, és a dir, l’eradiquem, aquests conceptes
metafísics deixen de tenir sentit. I és que amb l’evolució de la genètica i la
tecnologia podem arribar a ser immortals. La religió explica què hi ha després
de la mort, però, i si no hi ha mort? No hi ha religió.
Si viatgem encara més enllà i ens deixem
emportar pel vent de la imaginació, podem especular que aquests Déus
tradicionals seran substituïts per una entitat suprema creada pels humans o
almenys dels éssers que siguem, o bé per les mateixes màquines o éssers
tecnològics. Això passarà segurament en el moment que s’arribi a la
singularitat tecnològica, un punt segurament de no retorn, on els experts
asseguren que la capacitat de processar informació de les màquines sigui total,
seguint el creixement exponencial que vivim. Quan això passi, és possible que
s’elabori una entitat superior, omnipotent, omnipresent, perfecte i amb les
qualitats de les divinitats tradicionals.
Una altra perspectiva d’enfocar aquesta
qüestió és des de l’ànima, les emocions i els sentiments. Serà possible
mantenir aquelles característiques tan humanes en el “nou ésser” que vindrà? En
aquesta nova societat té cabuda l’empatia entre els éssers que vindran? És molt
possible que la tecnologia deixi de banda aquests sentiments i emocions, no
només els bons, sinó també els dolents.
En aquest nou món, hi pot haver molt
importants canvis pel que fa a la política i a la societat. Com grans pensadors
van dictaminar, l’ésser humà és social per naturalesa, per tant, si s’elimina
la interacció social entre humans, s’elimina la identitat humana també. Com
seria possible eliminar la socialització humana? Doncs mitjançant multitud
d’intermediaris tecnològics. Avui dia tenim una petita mostra del que pot
arribar a passar en un futur no massa llunyà.
Lligat a la societat va la política, que
estudia com regular-la. El problema principal serà la llibertat. Una qualitat
essencial de l’humà és aquest concepte. En el món que està per venir, els
éssers millorats tecnològicament o les grans màquines del futur podrien portar
a terme polítiques de dominació simplement per ser superiors.
En conclusió, l’humà pot deixar de ser-ho en
el futur, però només si nosaltres no ens hi oposem. Si la humanitat ho
decideix, podem utilitzar les noves tecnologies per ser més humans. L’elecció
és nostra.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada